Log ind
Tidsplan
Seneste emner
Top posting users this week
Ingen bruger |
Guide: At emne
Side 1 af 1
Guide: At emne
Ikke alle ved hvordan man emner - måske er du ny, eller måske er du bare i tvivl om der bliver emnet på samme måde som gjorde på din sidste RPG-side. Derfor ridser vi lige det generelle op om hvordan man emner, og hvordan det forventes at der bliver emnet her på siden. Hvis du har nogle spørgsmål, kan du altid spørge en admin eller nogle af de andre på siden.
Start:
Det første indlæg skal gerne beskrive hvor man er, hvad sker omkring din karakter og lignende oplysninger, så din medspiller ved hvad der sker og kan reagere på det. Derfor anbefales det er man skriver en smule om omgivelserne, vejret, lydene og lugtene samt hvordan din karakter gør og ser ud m.m.
Dette vælger nogle at skrive direkte ind i selve teksten, imens andre vælger at skrive det i toppen af indlægget som en hurtig tekst til at ridse det op. Et eksempel på hvordan man gør dette kan være:
Sted: Ruinerne.
Tid: Middag
Omgivelser: En ødelagt landsby, der er overgroet af planter og rødder.
Vejr: Det er så småt begyndt at blive varmt fordi solen er stået op, og luftfugtigheden bliver langsomt værre. Det ser ud til at trække op til regn.
Påklædning: En beskidt T-shirt der engang var hvid, og et par jeans.
Årstid: Sommer
Man kan altid tilføje flere punkter, såsom: Humør, dato, klokkeslæt, og hvad man ellers kan finde på.
Basale regler:
Alle emner foregår i datid og tredjepersonsfortæller.
Han ser på hende med et smil og griber hendes hånd. er forkert, da det foregår i nutid.
Jeg så på hende med et smil og greb hendes hånd. er forkert, da det er jeg-fortæller.
Han så på hende med et smil og greb hendes hånd. er korrekt, da det både er datid og tredjepersonsfortæller.
Tale:
Når der kommer direkte tale, er man selvfølgelig nødt til at adskille det fra den beskrivende tekst, idet det ellers ville være næsten umuligt for din emnepartner at finde ud af. Derfor gøres det sådan:
Når du taler skriver du gåseøjne(det er disse ") omkring din tekst. Sådan viser du din emnepartner at det er tale. Du kan også vælge at markere den på andre måder, såsom at gøre teksten fed eller ændre farven på det, men vi ser gerne at du stadig bruger gåseøjne omkring sætningen, idet det i så fald er nemmest at finde rundt i.
Interessant spil - modspil:
Når du emner skal der være en drivkraft - denne drivkraft er den spænding der gerne skulle skabes for begge parter i løbet af spillet, og som gør at det konstant er interessant at skrive videre i dette emne. Dette er selvfølgelig noget som alle gerne vil have i deres emne, men for mange er det også svært at finde ud af hvordan man skal blive ved med at holde emnet kørende. Derfor har vi nogle eksempler på hvad man kan gøre for at gøre det spændende!
Uventet handling!
Du er måske ved at køre død, eller kan se at din makkers svar svinder ind - og du er i en situation hvor du ikke helt har noget at arbejde med. Gør noget uventet - noget sjovt, dumt, underligt eller bare noget som faktisk ikke har noget med noget at gøre! Lad din karakter gå ind i et træ, lægge sig til at græde, kysse den anden karakter - Eller rejse sig op og danse! Få din karakter til at gøre noget der kan forbløffe den anden karakter, eller puster noget nyt ind i emnet!
Action, action, action!
Smid nogle uventede elementer ind! Nøglen til et spændende emner er at der altid sker noget uventet. Lad en tyv stjæle din eller din partners taske, eller få en vampyr til at jagte jer. Action er den bedste måde til at få spænding ind i emnet, da det er lidt mere voldsomt og sjovere at spille på end de andre muligheder - selvom de andre også virker super godt. En lommetyv, politiet, et mord eller bare en vred dame! Smid noget uventet ind, og du smider praktisk talt en bombe af kreativitet!
Tale redder dagen!
Den sidste mulighed som der beskrives herinde er selvfølgelig tale. Det kan ruske op i alting, eller i kan i hvert fald sørge for at der er noget at skrive om. Den er ikke lige så effektiv som de to sidste muligheder, men den kan sørge for at dine karakterer kommer tættere ind på livet af hinanden. Derudover er det nok også en god løsning for en karakter der ikke er så vild, eller en for et emne hvor der simpelthen ikke er mulighed for andet. Igen vil jeg opfordre til at lade samtalen handle om noget spændende, men her er mulighederne utallige!
Selvfølgelig findes der mange andre muligheder, men disse tre er de nemmeste at gå til, og indeholder så mange muligheder for spil, at det næsten er ufatteligt. Så hvis du er kørt død i emnet, så har du nu fået tre startere som du kan bruge!
Held og lykke, kære brugere.
Administrationsteamet.
Start:
Det første indlæg skal gerne beskrive hvor man er, hvad sker omkring din karakter og lignende oplysninger, så din medspiller ved hvad der sker og kan reagere på det. Derfor anbefales det er man skriver en smule om omgivelserne, vejret, lydene og lugtene samt hvordan din karakter gør og ser ud m.m.
Dette vælger nogle at skrive direkte ind i selve teksten, imens andre vælger at skrive det i toppen af indlægget som en hurtig tekst til at ridse det op. Et eksempel på hvordan man gør dette kan være:
Sted: Ruinerne.
Tid: Middag
Omgivelser: En ødelagt landsby, der er overgroet af planter og rødder.
Vejr: Det er så småt begyndt at blive varmt fordi solen er stået op, og luftfugtigheden bliver langsomt værre. Det ser ud til at trække op til regn.
Påklædning: En beskidt T-shirt der engang var hvid, og et par jeans.
Årstid: Sommer
Man kan altid tilføje flere punkter, såsom: Humør, dato, klokkeslæt, og hvad man ellers kan finde på.
Basale regler:
Alle emner foregår i datid og tredjepersonsfortæller.
Han ser på hende med et smil og griber hendes hånd. er forkert, da det foregår i nutid.
Jeg så på hende med et smil og greb hendes hånd. er forkert, da det er jeg-fortæller.
Han så på hende med et smil og greb hendes hånd. er korrekt, da det både er datid og tredjepersonsfortæller.
Tale:
Når der kommer direkte tale, er man selvfølgelig nødt til at adskille det fra den beskrivende tekst, idet det ellers ville være næsten umuligt for din emnepartner at finde ud af. Derfor gøres det sådan:
Når du taler skriver du gåseøjne(det er disse ") omkring din tekst. Sådan viser du din emnepartner at det er tale. Du kan også vælge at markere den på andre måder, såsom at gøre teksten fed eller ændre farven på det, men vi ser gerne at du stadig bruger gåseøjne omkring sætningen, idet det i så fald er nemmest at finde rundt i.
Interessant spil - modspil:
Når du emner skal der være en drivkraft - denne drivkraft er den spænding der gerne skulle skabes for begge parter i løbet af spillet, og som gør at det konstant er interessant at skrive videre i dette emne. Dette er selvfølgelig noget som alle gerne vil have i deres emne, men for mange er det også svært at finde ud af hvordan man skal blive ved med at holde emnet kørende. Derfor har vi nogle eksempler på hvad man kan gøre for at gøre det spændende!
Uventet handling!
Du er måske ved at køre død, eller kan se at din makkers svar svinder ind - og du er i en situation hvor du ikke helt har noget at arbejde med. Gør noget uventet - noget sjovt, dumt, underligt eller bare noget som faktisk ikke har noget med noget at gøre! Lad din karakter gå ind i et træ, lægge sig til at græde, kysse den anden karakter - Eller rejse sig op og danse! Få din karakter til at gøre noget der kan forbløffe den anden karakter, eller puster noget nyt ind i emnet!
Action, action, action!
Smid nogle uventede elementer ind! Nøglen til et spændende emner er at der altid sker noget uventet. Lad en tyv stjæle din eller din partners taske, eller få en vampyr til at jagte jer. Action er den bedste måde til at få spænding ind i emnet, da det er lidt mere voldsomt og sjovere at spille på end de andre muligheder - selvom de andre også virker super godt. En lommetyv, politiet, et mord eller bare en vred dame! Smid noget uventet ind, og du smider praktisk talt en bombe af kreativitet!
Tale redder dagen!
Den sidste mulighed som der beskrives herinde er selvfølgelig tale. Det kan ruske op i alting, eller i kan i hvert fald sørge for at der er noget at skrive om. Den er ikke lige så effektiv som de to sidste muligheder, men den kan sørge for at dine karakterer kommer tættere ind på livet af hinanden. Derudover er det nok også en god løsning for en karakter der ikke er så vild, eller en for et emne hvor der simpelthen ikke er mulighed for andet. Igen vil jeg opfordre til at lade samtalen handle om noget spændende, men her er mulighederne utallige!
Selvfølgelig findes der mange andre muligheder, men disse tre er de nemmeste at gå til, og indeholder så mange muligheder for spil, at det næsten er ufatteligt. Så hvis du er kørt død i emnet, så har du nu fået tre startere som du kan bruge!
Held og lykke, kære brugere.
Administrationsteamet.
MiTuAn- Admin
- Antal indlæg : 42
Join date : 03/04/20
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Fre Apr 03, 2020 9:38 pm af MiTuAn
» Glsaz - gudinde af is, sne, kulde og forfald
Fre Apr 03, 2020 9:35 pm af MiTuAn
» Ueo - gudinde af ren skønhed og ungdom
Fre Apr 03, 2020 9:34 pm af MiTuAn
» Zaes - gud af vand, healing, lægekunst og indlæring
Fre Apr 03, 2020 9:32 pm af MiTuAn
» Xiel - gud af død, afslutning og smerte
Fre Apr 03, 2020 9:31 pm af MiTuAn
» Asder - gud af dag, solen, lyset og mål
Fre Apr 03, 2020 9:29 pm af MiTuAn
» Kayf - gudinde af nat, drømme, månen og mørket
Fre Apr 03, 2020 9:28 pm af MiTuAn
» Tearfou - gudinde af natur, glæde, musik og fejring
Fre Apr 03, 2020 9:26 pm af MiTuAn
» Voygit - gud af rejser, transport, stjernerne og himlen
Fre Apr 03, 2020 9:24 pm af MiTuAn